Dileme oko ispravnosti posta

Dileme oko ispravnosti posta

Vjernicima je poznato da je post svjesno  sustezanje od jela, pića i spolnog općenja od zore do zalaska sunca, ali pored ovih poznatih zabrana tu su situacije koje opravdano ili neopravdano ostavljaju prostora za dileme.

Bez obzira na bogatu literaturu o postu, vjernik bi se, ipak, trebao posavjetovati s imamom o propisima posta prije nego donese određene odluke, naročito one koje se tiču izostavljanja posta i davanja fidje.

Nijjet posta i jedenje tokom ezana

Izgovor nijjeta riječima nije obavezno, ali muslimani mogu radi psihološkog efekta i osnaživanja volje zanijjetiti prije ramazana da će ga, uz Božiju volju, ispostiti, ali i svako jutro izgovoriti nijjet. Ako bi neko zanijjetio post prije spavanja, ne namjeravajući ustati na sehur, ali se ipak probudi prije početka posta sehurit će na uobičajeni način te ponovo zanijjetiti post. Neki smatraju da mogu tokom sehura jesti i piti vodu sve dok traje ezan koji označava imsak – trenutak kada se zaposti, što je pogrešno. Kada se čuje ezan potrebno je prekinuti jedenje i pijenje, jer početak ezana, a ne njegov kraj, označava početak posta. Zalogaj ili gutljaj koji se nalazi u ustima kada se ezan čuje može se progutati. Postačima je bolje da sami gledaju kada je imsak, ali ako već se oslanjanju na učenje ezana na radio ili tv-stanicama, koje imaju sehurski program, važno je da obrate pažnju na svoje lokalno vrijeme za imsak, s obzirom na to da neke stanice prate vaktiju grada u kojem se nalaze. Također, u nekim mjestima ezan s obližnje džamije označava imsak, dok u nekim džematima ezan ne označava imsak, već vrijeme klanjanja sabah-namaza koji se tokom ramazana često klanja nakon sabahske mukabele ili pola sata prije izlaska sunca. 

Prekidanje posta i iftar u restoranima s alkoholom

Post se uobičava prekinuti hurmom, ali ako hurma uzrokuje određene tegobe čovjeku bolje je po njegovo zdravlje da se iftari vodom ili onime što mu odgovara. Neki, nažalost, u vrijeme iftara prvo konzumiraju cigarete, čija konzumacija je mekruh ili haram, ovisno čije pravno mišljenje uzimamo. Kada se uzme u obzir i medicinski aspekt konzumacije duhana na prazan stomak, ova navika je u ramazanu mnogo bliža haramu. Jedna od dilema koja se javlja jeste i da li klanjati akšam ili jesti. Postač se može prvo iftariti hurmom ili vodom, klanjati akšam, a nakon toga jesti. Dozvoljeno je, iz opravdanih razloga poput zdravstvenih razloga, nedostatka prostora ili procedura na iftarima koje drugi organziraju, da čovjek prvo jede pa onda klanja akšam. Izgovaranje dove prije iftara, poput Allahume inni leke sumtu…je poželjno, ali ako je čovjek ne bi izgovorio njegova ispravnost prekida posta odnosno post toga dana ne ovisi o toj dovi. Postač treba izbjegavati iftare u restoranima koji u standardnoj svojoj ponudi imaju alkohol. Ako bi se iftario u takvom restoranu, znajući da je hrana čista, to ne utječe na njegov post. 

Intimnost supružnika i slučajni prekid posta

Razumljivo je da je spolni odnos zabranjen tokom posta, ali supružnicima bi bilo bolje i da razmjenu intimnosti ostave za vrijeme poslije iftara. Ipak, radnje poput ljubljenja i zagrljaja ne kvare post. Ako bi došlo do ejakulacije, uzrokovane razmjenom intimnosti, postač je dužan napostiti taj dan, ali nije dužan izvršiti keffaret, to jeste postiti šezdeset dana zbog tog dana, jer se radi o nenamjernoj greški. Ako se postač nakon sehura probudi džunub, treba se okupati, nastaviti post i neće taj dan napaštati.  Ako se postač omrsi jelom ili pićem uslijed zaborava, nastavit će postiti taj dan i neće ga napaštati. Ipak, napostit će taj dan ako se zadesi u slijedećim situacijama: ako se omrsi misleći da je nastupilo vrijeme iftara; ako ima odnos sa supružnikom ili jede i pije misleći da nije bio imsak; ako u zaboravu se omrsi i nastavi jesti misleći da mu je cijeli post pokvaren.   

Higijena tokom posta

Kupanje, ispiranje usta, pranje zuba, šišanje, rezanje noktiju i korištenje mirisa ne utječe na ispravnost posta. Ljudi su vremenom počeli s izbjegavanjem nekih od ovih radnji kako slučajno ne bi došlo do gutanja vode ili padanja u nesvijest uslijed jakih mirisa. Kupanje je i preporučeno u određenim situacijama, naročito što su ramazanski dani ujedno i ljetni dani. Ne gube se, kako neki smatraju, nikakvi sevabi kupanjem, a jedino na što treba obratiti pažnju jeste da ne dođe do gutanja vode. 

Izostavljanje namaza i činjenje drugih grijeha

Post je obaveza koja se mora izvršavati bez obzira na činjenje grijeha. Ramazan je idealno vrijeme da se pokuša čovjek oduprijeti njemu poznatim iskušenjima i grijesima, jer, s jedne strane, gladna osoba će vjerovatno imati manju želju za različitim grijesima, a, s druge strane, odsustvo šejtana u ramazanu je prilika da se osoba udalji od različitih poroka. Jedno od najčešćih pitanja, nažalost, jeste da li je primljen post osobe koja ne klanja ili da li postiti ako se ne klanja. Ova dva ibadeta su neovisna jedan od drugog, te njihovo izvršavanje ne uvjetuje drugo kao npr. abdest i namaz. Naravno, namaz je prema hadisu “stub imana“ i izostavljajući namaz osoba dovodi u pitanje svoj islam i iman. 

Lijekovi i medicinski tretmani koji ne kvare post 

  • Kapi za oči, kapi za uši, ispiranje uha, kapi ili sprej za nos, ako se izbjegne gutanje supstance koja dospije u grlo;
  • Tablete koje se stavljaju pod jezik protiv gušenja u grudima (angina pektoris) ili neki drugi lijekovi koji se koriste na takav način pod uvjetom da se izbjegne gutanje supstance lijeka koji dospije u grlo;
  • Liječenje – brušenje ili vađenje zuba, skidanje kamenca, održavanje oralne higijene zubnom četkicom ili misvakom, uz izbjegavanje gutanja onoga što dospije do grla;
  • Ispiranje nosa, grla ili korištenje oralnih rastvora i medikamenata za lokalno liječenje usne šupljine, uz izbjegavanje gutanja onoga što dospije do grla;
  • Liječenje injekcijama: intravenske, potkožne (potkožna aplikacija lijeka) i mišićne – muskularne, izuzimajući ubrizgavanje infuzije i tekućine;
  • Oksigen i inhalatorni anestetici osim onih koji se daju u infuzijskim rastvorima;
  • Supstance koje se apsorbuju u tijelo putem kože: kreme, mehlemi i flasteri hemijskih i medicinskih – ljekovitih sastojaka;
  • Nenamjerno, neuzrokovano povraćanje za razliku od namjerno izazvanog povraćanja. 
  • Medicinski instrumenti i pomagala koji se koriste za vaginalni pregled: spekulum,gel za ultrazvučnu sondu, higijenski zaštitnik (kondom za sondu), radnje općeg ginekološkog vaginalnog pregleda itd.;
  • Pregled maternice spekulumom ili ultrazvučnom sondom kroz vaginalni kanal;
  • Umetanje katetera u mokraćne kanale ili ubacivanje kontrastau kanale za radiološke pretrage, ubrizgavanje lijeka putem mokraćnih kanala ili stavljanje vaginaleta u rodnicu, ili ispiranje mokraćnih kanala (bešike).