Ramazan je poput Jusufa, a.s.,
Autor: Prof. dr. Fuad Sedić
Evo samo što je ramazan nastupio, a mi se već pripremamo da ga ispratimo. Željno smo ga očekivali, a on već prođe. Nadam se da su naša srca malo omekšala i postala blaža, da su se duše bar donekle napile takvaluka/bogobojaznosti i da smo čineći istigfar i moleći Najmilostivijeg, zadobili Njegovu milost, oprost i spas od džehennemske vatre.
Teme/DuhovnostIskoristimo još ovo malo što je preostalo od ovog mubarek mjeseca, lijepo se ophodimo prema njemu, a i prema drugima u njemu a i van njega. Ramazan nas je podučio kako se trebamo ponašati, prema drugima ophoditi, čuvati se raznih vidova griješenja. Nadam se da će svjetlost i berićet ramazana davati nam snagu tokom cijele godine, da budemo bolji, jači i Allahu bliži, nego što smo bili prije nastupanja ovog mubarek mjeseca.
Ramazan među ostalim mjesecima je poput Jusufa, a.s., među svojom braćom
Poznati učenjak i vaiz Ibnul-Dževzi –rahimehullah- je rekao: “U godini ima dvanaest mjeseci kao što je Jakub, a.s., imao dvanaest sinova. Ramazan je među mjesecima kao što je bio Jusuf, a.s., među svojom braćom. Kao što je Jusuf, a.s., bio najdraži svome ocu Jakubu, a.s., tako je i mjesec ramazan najdraži Onome Koji poznaje sve tajne.
Nakon što su Jusufova, a.s., braća njega bacila u bunar i on stigao u Egipat gdje je postao ministar finansija, oni su mu došli tražeći pomoć da prežive i da ih pomogne. Pored toga što su oni prije toga bili veliki griješnici, prestupnici i učinili su mu veliku nepravdu, Jusuf, a.s., ih je lijepo dočekao, nahranio, opskrbio i lijepo ih ispratio. Pa kao što je jedan brat popravio grešku preostale jedanaestorice, tako se nadamo da će mjesec ramazan popraviti kod nas ono što smo propustili u ostalim mjesecima, da popravimo ono što smo griješili i što nije bilo uredu, kako bi nam se ovaj mubarek mjesec završio sa radošću i veseljem, zbog oprosta grijeha.
Druga poruka ovog učenjaka: Kada je Jakub, a.s., osjetio miris Jusufa, a.s., preko njegove košulje, povratio mu se vid koji je bio izgubio, zbog plača za Jusufom, a.s. Također, je nakon slabosti postao jak i snažan a nakon sljepoće ponovo je mogao da vidi, isto tako i grješnik, kada osjeti mirise i blagodati ramazana, vraća se tevbi, pokajanju i pokornosti svome Rahmanu.“ (Bustanul-vaizine ve rijadus-sami'in od Ibnul-Dževzija)
Kad već spominjemo Jusufa, a.s., zgodno je napomenuti i ovo:
On je u zatvoru sreo dvojicu mladića, koji će prije njega biti pušteni na slobodu, iako je Jusuf, a.s., bio odlikovaniji i bogobojazniji od njih, Allah, dž.š., je odredio da oni izađu iz zatvora prije njega, a on je ostao još nekoliko godina. Prvi je nakon izlaska postao sluga svome gazdi. Drugog su razapeli. Jusuf, a.s., je dugo čekao, ali kada je izašao postao je ministar finansija u Egiptu.
Pouka svima onima čije ostvarivanje želja kasni: Ono što nam Svemogući Allah uskrati, to je zbog neke mudrosti i razloga. Ono što nam On dadne, to je iz Njegove milosti. Ponekad ostvarivanje naših želja kasni, kako bi se one umnogostručile i postale obilnije.
S obzirom da nam je od ramazana preostalo svega nekoliko dana, dobro bi bilo da se preispitamo: Ovo je mjesec Kur'ana, a koliko smo mi uspjeli proučiti Kur'ana, koliko slušati na mukabelama i družiti se sa Kur'anom. Jesmo li mogli više nego što smo uradili? Svaki proučen harf se višestruko nagrađuje.
Koliko puta nas je neko provocirao i pokušao da nam pokvari post? Jesmo li se u svim tim situacijama uspjeli strpiti i postupiti onako kako nam je Poslanik, s.a.v.s., sugerisao. Da ga upozorimo da postimo i da time, s Božijom pomoći, budemo zaštićeni. Svakako da je od berićeta posta i smirenost srca zadovoljstvo duše.
Prenosi se da je neki čovjek upitao svoga prijatelja: “Šta je tajna smirenosti tvoga srca?” On mu odgovori: “Otkako sam spoznao svoga Gospodara, kad god mi je došla radosna vijest, ja bih uzeo abdest i klanjao nafilu namaz iz zahvale Allahu, dž.š. Kad god mi je došla neka nedaća, ja bih uzeo abdest i klanjao nafilu namazu, tražeći od Allaha, dž.š. strpljenje. Kad god mi je došla neka nedoumica i neizvjesnost, ja bih uzeo abdest i klanjao istiharu-namaz i tražio od svoga Gospodara da me uputi onome što je hajr/dobro. Tako da sam ja u svom životu između zahvale, sabura i dove. Budi umjeren i odgojen u svojoj žalosti, zahvalan u svojom plaču i uljudan u svome bolu. I žalost i radost su poklon od tvoga Gospodara i svako od njih kod tebe boravi malo a zatim se vraća tvome Gospodaru noseći sa sobom detaljne vijesti o tvojoj strpljivosti/saburu.”
Koliko smo podijelili sadake uz ramazan, jesmo li mogli i više od onoga što smo učinili? Da se nismo bojali da će nam se imetak umanjiti? Pa zar Poslanik, s.a.v.s., u poznatom hadisu nije rekao: “Sadaka (udjeljivanje) neće umanjiti imetak, pa dijelite…” (sahih)
Međutim, kao kod svih drugih djela, tako i kod udjeljivanja, vjernik mora biti potpuno ubijeđen u istinitost i efikasnost kur'ansko-hadiskih tekstova koji o tome govore. Vezano za spomenuti hadis spominje se da je poznati tabi'in Mejmun ibn Mehran rekao jednom svom prijatelju: “Ja dijelim i uviđam da se moj imetak povećava.” Njegov prijetelj je također udijelio sadaku pa reče: “Ja sam udijelio ali sam primjetio da se moj imetak smanjuje.” Na to mu Mejmun reče: “Ja se sa svojim Gospodarem ophodim sa potpunim ubjeđenjem i jekinom a ti eksperimentišeš.”
Kako smo se ophodili prema našim roditeljima i prema najbližima? Je li moglo to biti i bolje i ljubaznije, ili smo uvijek bili u nekoj žurbi i nismo imali vremena da im se posvetimo?
Jedan čovjek je upitao K'aba, r.a.: “Kako da nadoknadim ono što me je mašilo od dobročinstva i lijepog postupanja prema mojim rahmetli roditeljima? On mu reče: -Imaš mogućnost da moliš Allaha za oprost njihovih grijeha i da znaš da od tvoje pokornosti i ibadeta ima koristi i njima. Na taj način ćeš biti od onih koji su poslušni svojim roditeljima.”
Gospodaru naš, primi od nas od ibadete koje smo činili u prethodnim danima, pomozi nam da ustrajemo u činjenju dobra u ovome što je preostalo od ramazana i zaštiti nas od džehennemske vatre.